x
YNK’de örgütsel birlik her zaman için sorunsallık arz etmiştir. Bu belli yönleri ile YNK’nin oluşum gerçeği ile bağlantılı bir durum. Çünkü YNK birçok örgütsel yapının bir araya gelerek kurduğu bir çatı örgütüdür. Farklı eğilimler her zaman için parti yapısında varlığını kurudu. Bu kırılgan örgütsel yapı Mam Celal’ın liderlik yeteneği ve karizması sayesinde ayakta kalmayı başarmıştır. Ancak Mam Celal’ın ölmesiyle birlikte taht savaşları ayyuka çıktı.
Örgüt içerisinde güç olma kavgası her türlü Acem oyununu ve saray entrikasıyla(komploculuğu) sürdürüldü. Yani YNK’de fetret devri aldı başını gitti. Birbirini zehirleme, öldürme ve komplolarla tasfiye etme adeta günlük faaliyetler haline geldi. YNK’nin kurucu üyesi, Mam Celal’ın en sadık yoldaşı ve Bafıl’ın kayın pederi Mela Bahtiyar zehirlendi ve maazallah ölümden döndü. Bu örgütsel kaosta İran başat bir rol oynadı. YNK’nin eski ulusalcı kadroları örgütsel-idari çalışmalardan bypass edildi ve yerine kendi kendi bölgesel ajandasına uygun isimler getirildi. Mela bahtiyarın tabiriyle “ne tarih biliyor ne Kürtçe biliyor ne şehitleri tanıyor hatta babasının nasıl düşündüğünü ve başına ne felaketler geldiğini ve onları nasıl atlattığını yani bunların hiçbirini bilmiyor nasıl oluyor da başkan oluyor.” Aslında İran ve Irak’taki Şii kanat Bafıl’ı YNK’ye kayum olarak atadı. Önce onunla eş başkan olan kuzeni Lahor Talabani’yi hiçbir etik, hukuki ve idari gerekçeye sığmayan bir yöntemle YNK’den kovdu. Lahor’a yakın isimleri de Murad KaniKurd, Hewkar Caf vb sorgusuz sualsiz öldürttü.
Gelin hep beraber sahte lider yaratma yöntem ve taktiklerini inceleyelim.
Sahte lider yaratmanın birinci adımı manipülasyon ve algı yönetiminin işidir. Bu süreçte manipülasyon araçları aktif kullanılır ve gerçek lider imajı yaratılmaya çalışılır. Sahte lidere imaj yaratma süreci en kritik ve önemli süreçtir. Sahte liderin gerçekmiş gibi görünmesi nitelikten çok görsel bir durumdur. Sahte lider özenle seçilmiş kıyafetler, ses tonu, beden dili kullanarak güçlü, kararlı ve güven veren bir imaj oluşturulur. Görünüm kitlelerde algıyı yaratmak için en önemli faktördür. Bu sahte lideri palazlama ve pazarlama işi medyaya düşer.
Kitle iletişim araçları bu aşamada stratejik bir rol üstlenir. Sahte liderin her konuşmasını manşetten vererek kitlelerde “kahraman-kurtarıcı” profili yaratılır. Olmayan başarı öyküleri uydurulur. Sosyal medya da yapay bir dalga yaratılır ve İnsanlar, medyada gördükleri ve duyduklarıyla inandırılır. Aralıksız şekilde kitlelere propaganda pompalanır. Bu süreç sahte liderin etkisini artırır. Manipülasyon bu süreçte stratejik bir rol üstlenerek devreye girer. Sahte istatistikler ve yanıltıcı veriler kullanılarak, sahte liderin etkisi olduğundan çok daha büyük gösterilir.
Sahte liderlerin etrafında yapay-mobil bir destekçi grubu oluşturulur. Kitlelerin sahte liderin etrafında toplandığı izlenimi yaratmak için coşkulu mitingler düzenlenir. Bu tür organizasyonlar, sahte liderin popülaritesini artırmanın yanı sıra, gerçek lider adaylarını da etkisiz hale getirmek için en etkili yöntemdir.
Sahte liderin en büyük korkusu, gerçek lider adaylarıdır. Bu nedenle, rakiplerin itibarsızlaştırılması ve susturulması büyük önem taşır. Gerçek lideri kendi gündemine çekmek ve düzeyine indirmek en temel hedeflerindendir. Kitlelerde ekonomik ve sosyal karmaşayı yaratarak gerçek lidere karşı güvensizlik duygusunu geliştirmeye çalışılır. Korkunç bir bilgi kirliliği yaratılarak, kitlelerin zihninde kafa karışıklığı oluşturmak, sahte liderin konumunu sağlamlaştırmanın etkili bir yoludur. Sahte liderler, sıkça korku unsurlarını kullanarak kitlelerin zoraki desteğini kazanır. Toplumda oluşturulan güvensizlik ve korku, sahte liderin bu sorunlara çözüm getireceği inancını pekiştirir. Duygusal ve etkileyici konuşmalar, liderin karizmasını artırır ve insanların beyninde yeni lider profili olarak algılanır.
Sahte lider yaratma süreci, manipülasyon, propaganda ve algı yönetimi üzerine inşa edilmiştir. Gerçek liderlik niteliklerinden yoksun olan bu kişiler, kitleleri etkileyerek güç kazanır ve toplumlar üzerinde çok olumsuz etkiler yaratabilirler. Kitleler manipülatif stratejilere karşı çok savunmasız yığınlardır. Gerçek liderliğin temelinde güven, vizyon ve etik değerler yatsa da, sahte liderlik algısı, kitlelerin duygusal yönlerine hitap ederek güçlü bir etki alanı yaratabilir.
Sahte lider figürü manipülasyon ve propaganda araçlarını etkin kullanımıyla ortaya çıkmakta ve toplumsal dinamikleri derinden etkilemektedir. Bu süreç, etik ve kültürel değerleri yozlaştırır, milli duruşu zayıflatır ve kitlelerin siyasal tercihlerinde muğlaklık yaratır.
Bu tahripkar süreçte savunmasız kitleleri korumak için gerçek liderin halka doğruları anlatması ve kitle iletişim araçlarının aktif kullanılması elzemdir. Sahte liderin propaganda ve manipülasyon araçları sınırlandırılmalı ve etki alanı daraltılmalıdır.
Güney Kürdistan’da YNK’ye atanan kayyum böylesi bir sahte lider profilinin tüm özelliklerini taşımaktadır. Mele Bahtiyar’ın tabiriyle “Bafıl bir proje ve plan” dahilinde partinin liderlik koltuğuna oturtuldu. Güney Kürdistan halkı Bafıl ismini 4-5 yıldır duyuyor ve halen de bu ismi doğru telafuz edemiyor. Ona bir lider imajı yaratma süreci “serok Bafıl” olarak siyasi pazara sürme işini en çok İran ve PKK üstlenmiş. PKK basını Bafıl’ın her davranışına bir liderlik vasfı yükleyerek kitleleri manipüle ediyor. Bağırarak konuşması kitlerin öfkesini arttırarak kendi hedefleri doğrultusunda yönlendirmeye çalışıyor. Bafıl’ın konuşmalarında içerik yok tezahüratı arttırmak ve dikkati kendi sahne showuna çekerek genç kesime hitap ediyor. Bazen tekme atar, bazen kendini tokatlar, bazen boş boş sahnede koşar ve mikrofon fırlatır vs. PKK basını Bafıl’ın bu davranışlarına siyasi anlamlar yükleyerek onun etrafında kitle gücü oluşturmaya çalışıyor. Bafıl’ın seçim kampanyasını PKK basını yürütüyor. Çünkü PKK basını Manipülasyon yapma ve algı oluşturmada uluslar arası başarılara sahip. Bafıl’ın bu davranışları sadece kitleye herhangi bir gelecek vadetmiyor sadece sahne şov ile kitleleri coşturuyor. Şırnak’ta son yıllarda ortaya çıkan Tıvorlo İsmail gibi gerekirse sahneden atlar, gerekirse takla atar gerekirse de eşek gibi anırır. O esnada önemli olan kitleyi arkasından sürüklemektir. Bafıl’da Güney siyasetinin Tıvorlo İsmail’idir. Bafıl’ın içerisinde doğup büyüdüğü edindiği kültür ve davranış biçimi magazinseldir, Kürtlerin yaşam tarzıtla örtüşmüyor. Londra gece kulüplerinin en çapkın isminden (Bafıl) olgun ve seviyeli davranışlar beklemek abestir. O kendi magazin kişiliğini sergiliyor. Mesela bir TV kanalında pekala magazin-show programı sunabilir Z kuşağını eğlendirebilir. Bafıl şansızlığı bu Showmenlik yeteneğini siyasette deniyor olmasıdır. Konumlandırıldığı yer yanlış. İran rol model yaratmada becerikli ve tecrübeli bir devlettir. Ancak Bafıl Talabani konusunda ciddi bir yanlışa düştüğünü kanısındayım.
YNK’de liderlik krizi Bafıl’ı tercih ederek çözülmez. Kendi çalışma arkadaşlarını ve en yakın akrabalarını her türlü ahlaki ve vicdani değerden uzak mafyavari yöntemlerle saf dışı bırakması ancak şizofrenik kişiliği ile izah edilebilir. Böylesi bir adama Güney Kürdistan halkı iradesini ve kaderini teslim edebilir mi? Tabiki hayır kendi çocuklarının dedesine, öz kuzenine ve partisinin emekçilerine bu pervasızlığı yapan sıradan halka ne yapmaz ki! Bunu için en ufak bir yurtseverlik kırıntısını içinde taşıyan hiçbir Kürt böyle bir şarlatana oy vermez. Bu iki ucu boklu değnek gibidir neresinden tutacağını bilemezsin. Nasılki Kerkük’ü birkaç imzayla sattıysa ve nasıl ki Kerkük’ün Kürdistani kimliğini geçici valilik koltuğu için Bağdat’ın Reşit Oteli lobisinde korsanca sattıysa kesinlikle Hewler ve Duhok’u da hiçbir kaygı duymadan Merkezi yönetime satacaktır. Hewlêr ve Duhok halkı ansızın bir sabah Irak ordusunun marşıyla uyanacak ve bir bakacaklar ki Irak ve Heşda Şaibi bayraklı yüzlerce zırhlı araç evlerinin kapısındadır. Hayali bile korkutucu olan bu tür sürprizlerle karşılaşmak istemiyorsak Bafıl şarlatanına dur diyeceksiniz.
Bafıl Talabani gibi siyasi kuklalar, medya ve manipülasyon araçlarının yarattığı çakma “liderler”dir. Temal amaç, halkı yanlış yönlendirerek gerçek liderlikten uzaklaştırmak, kitleleri manipüle ederek siyasal tercihlerini muğlaklaştırmak oy devşirmektir. Güney Kürdistan aydınları bu sahte ithal “lider” müsveddesini iyi tanımalı, teşhir etmelidir. Bu konuda halkı bilinçlendirmek sadece yurtsever olmanın değil onurlu bir Kürt olmanın da gereğidir. Bu temelde, gerçek liderin etrafında kenetlenmek, bu kaotik tufani süreçte Kürdistan gemisinin dümenine gerçek bir lideri oturtarak Kürt halkının varlığını, kazanımlarını ve mutlu geleceğini garanti altına alacağız ve gemiyi sağ-salim Hewler kalesine oturtacağız.